مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲: کدام خودروها از مالیات معاف هستند؟

مالیات یکی از اساسی‌ترین روش‎‌های کسب درآمد دولت است. مالیات نوعی هزینه اجباری است که به جهت تامین مالی مخارج گوناگون کشور اخذ می‌گردد. هر فردی قطعا در طول زندگی خود با اصطلاحاتی از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر سکه، مالیات بر ارث، حقوق و عوارض گمرک، مالیات بر درآمد و... را شنیده باشید. مالیات بر دارایی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که در آن شهروندان موظف‌اند (معمولا به‌طور سالانه) درصد معینی از ارزش دارایی‌شان را به دولت بپردازند؛ مالیات بر خودرو نیز یکی از انواع همان مالیات بر دارایی به‌حساب می‌آید. قوانین مالیاتی عموما سرشارند از جزئیات فراوان و گیج‌کننده، اما نقطه مشترک تمامی مالیات‌های گوناگون این است که شهروندان در صورت فرار از پرداخت یا مقاومت در برابر پرداخت آن با مشکلات جدی و جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد. ما در این مقاله قصد داریم جزئیات قوانین مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ را برایتان شرح دهیم تا با کسب شناخت نسبت به آن‌ها بتوانید از جریمه‌های سنگین مالیاتی در امان بمانید. پس اگر شما هم نگران شرایط پرداخت مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ هستید به هیچ وجه این مقاله را از دست ندهید.

چه کسانی مشمول مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ می‌باشند؟

اگر بخواهیم مسئله مالیات خودرو را کمی برایتان باز کنیم باید اینطور بگوییم که عنوان اصلی این مالیات، “مالیات بر خودروهای خاص” یا “مالیات بر خودروهای لوکس” می‌باشد. شاید پیش‌تر هم خبرهایی از قوانین “مالیات بر خودروهای لوکس” در تلویزیون، رادیو یا شبکه‌های اجتماعی شنیده باشید و با این استنباط که مالک خودروی لوکسی نیستید خیالتان از بابت مالیات خودرو راحت شده باشد؛ اما اصل شرایط و جزئیات این قانون کمی با نامش متفاوت است. در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم این تعریف قانون از خودروی لوکس است که با تعریف شما از آن تفاوت دارد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام شد هر خودرویی که ارزش آن بیش از ۱ میلیارد تومان باشد جزو دسته خودروهای لوکس به‌شمار می‌رود. حال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ این مبلغ به ۳ میلیارد تومان افزایش یافته است. نکته‌ای که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید این است که ممکن است ارزش خودرو شما در سال کمتر از ۱ میلیارد بوده و خارج از زمره خودروهای لوکس به‌حساب می‌آمده، اما حال با توجه به افزایش قیمت شدید خودرو در یک سال اخیر، همان خودرو ارزشی بیش از ۳ میلیارد پیدا کرده باشد و مشمول قوانین مالیات بر خودروهای لوکس بشود. بنابراین قاعدتا نحوه محاسبه مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ مبتنی بر قیمت خودرو شما در سال جاری، و نه قیمت خرید می‌باشد.

نکته دیگری درباره مشمولین مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ وجود دارد که دانستنش بسیار حیاتیست آن است که در محاسبه مالیات خودرو، مجموع ماشین‌های تحت تملک فرد نیز مورد حساب‌‌رسی قرار می‌گیرند. اجازه دهید کمی شفاف‌تر صحبت کنیم. اگر فردی صاحب یک خودرو به ارزش ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون و خودروی دیگری به ارزش ۱ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات خودرو خواهد شد؛ چرا که مجموع ارزش خودروهای تحت تملک او به ۳ میلیارد تومان خواهد رسید. این نکته به همین‌جا ختم نمی‌شود. اگر ماشینی برای فرزند زیر ۱۸ سال خود خریداری کرده باشید و حتی آن را به نام او سند زده باشید، باز هم ماشین مذکور مورد حساب‌رسی قرار گرفته و مبلغ آن به مجموع ارزش ماشین‌هایی که به نام خودتان هستند افزوده می‌شود. بنابراین توجه داشته باشید که “مجموع ارزش ماشین‌های تحت تملک” شما شامل ارزش ماشین فرزندانی که کفالت آن‌ها را بر عهده دارید می‌باشد. حال که دریافتیم چه کسانی مشمول مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ می‌باشند، بیایید ببینیم نحوه محاسبه مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ به چه شکل است.

نحوه محاسبه مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲

ممکن است در بسیاری از منابع و اخبار دیده باشید که گفته‌اند مالیات خودرو مشمول خودروهایی با ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان می‌باشد و نرخ محاسبه مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ معادل ۱ درصد است. اما همان‌طور که در بخش پیشین مشاهده کردیم این گزاره بسیار کلی بوده و جزئیات زیادی از آن حذف شده است. بنابراین نرخ محاسبه مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز با چیزی که از متن خبر استنباط می‌شود متفاوت است. نرخ محاسبه مالیات خودرو نه بر پایه اصل قیمت خودرو، بلکه بر پایه مازاد قیمت روز آن نسبت به قیمت عرضه خودرو می‌باشد. به عبارت دیگر، مشمولین مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ موظف به پرداخت ۱ درصد مابه‌ التفاوت قیمت روز خودرو نسبت به قیمت عرضه آن می‌باشند. بنابراین ملاک اصلی محاسبه مالیات خودرو برای خودروهای وارداتی، قیمت آن‌ها هنگام ورود به کشور، و برای خودروهای داخلی قیمت آن‌ها در سال ساخت‌شان می‌باشد. برای مثال اگر خودرو شما مدل سال ۱۳۹۸ باشد و قیمتش در آن هنگام ۸۰۰ میلیون تومان بوده باشد و حال در سال ۱۴۰۲، ۳.۲ میلیارد تومان معامله بشود، شما موظف به پرداخت ۱ درصد از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان (که مابه التفاوت قیمت روز نسبت به قیمت عرضه می‌باشد) هستید.

سوالی که برای بسیاری پیش خواهد آمد این است که اگر ارزش خودرو شما در اثر تصادف، آتش‌سوزی، حوادث طبیعی یا مواردی از این دست کاهش یافته باشد چه؟ در این صورت با ارائه مدارک لازم، ارزش روز خودرو شما (علی رغم نوع خودرو، سال ساخت و قیمت روز آن در بازار) با احتساب خسارات وارده و ارزش کسر شده آن محاسبه خواهد شد.

مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲: مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه خودرو همان‌طور که از نامش پیداست در زمره مالیات‌های عایدی بر سرمایه قرار می‌گیرد. پیش‌تر دیدیم که پرداخت سالیانه مالیات خودرو برای مشمولین الزامی می‌باشد، اما مالیات‌ عایدی بر سرمایه تنها هنگام خرید و فروش خودرو لحاظ می‌شود. فردی ممکن است بنا به مشکلات اقتصادی، انتقال سرمایه یا هر دلیل مالی دیگر به فروش فوری ماشین خود اقدام کند، اما از آنجا که آگاهی‌ای نسبت به قوانین مالیاتی نداشته است با بدهی‌ و جریمه‌های مالیاتی‌ای مواجه شود که برنامه‌هایش را کاملا به هم بریزد. ولی آیا فکر می‌کنید مالیات سالانه خودرو تنها مشکلیست که با آن مواجه خواهد شد؟ خیر! مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، هزینه دیگریست که ممکن است لازم باشد هنگام معامله متقبل بشود. یک تفاوت دیگر مالیات بر عایدی سرمایه خودرو این است که بر خلاف مالیات خودرو، ارتباطی با ارزش خودرو ندارد.

مالیات بر عایدی سرمایه طبق مدت تملک خودرو توسط فرد محاسبه می‌گردد. البته لازم به ذکر است این مالیات برای تمامی خودروها اعمال نخواهد شد و تنها مربوط به خودروهاییست که از “سامانه یکپارچه‌” (خرید از کارخانه از طریق قرعه‌کشی) خریداری شده باشند. هدف اصلی قانون مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، مبارزه با پولشویی و سوداگری می‌باشد، از همین جهت است که تنها خودروهای خریداری شده از سامانه یکپارچه را هدف گرفته است. 

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه خودرو در سال ۱۴۰۲

همان‌گونه که اشاره کردیم، مالیات بر عایدی سرمایه خودرو بر اساس مدت زمانیست که خودرو تحت تملک فرد بوده است. این نرخ از ۳۰ درصد الی ۱۰ درصد متغیر است. شیوه محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه خودرو را در جدول زیر برایتان شرح داده‌ایم:

 

بازه زمانی تملک خودرو

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه خودرو

کمتر از ۱ سال تمام

۳۰ درصد

۱ الی ۲ سال تمام

۲۰ درصد

۲ الی ۳ سال تمام

۱۰ درصد

 

خودروهایی که بیش از ۳ سال تمام از مالکیت آن‌ها گذشته باشد معاف از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه خودرو خواهند بود.

البته یک شرط مهم ضمن معافیت از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه خودرو وجود دارد:

  • ‌‌افراد بالای ۱۸ سال که تنها مالک یک وسیله نقلیه می‌باشند، با گذشت ۱ سال تمام از مالکیت خودرو از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه خودرو معاف خواهند بود.

جمع‌بندی

مالیات یکی از مباحثی است که به سبب جزئیات گوناگونی که دارد می‌تواند برای اکثر افراد جامعه گیج‌کننده و بعضا دردسرساز باشد. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از خسارات مالی سنگین و تقبل جریمه‌های گزاف، آشنایی و یادگیری قوانین مالیاتیست. ما در این مقاله سعی داشتیم که قوانین مالیاتی خودرو را به زبان ساده برایتان شرح دهیم تا دیگر تمامی شهروندان هرآنچه لازم است درباره مالیات ماشین‌شان بدانند را از بر باشند. آخرین توصیه ما به شما این است که اگر خودرو شما مشمول قانون پرداخت مالیات است، (هرچند سخت) در پرداخت به‌موقع آن کوشا باشید و اگر هم خودروتان شامل قوانین مالیاتی نیست، همواره پیگیر اخبار مالیاتی باشید و در صورت لزوم، قیمت روز خودرو خود را زیر نظر داشته باشید. امیدواریم که با رعایت قوانین مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲، از پرداخت جریمه‌های مالیاتی فارغ باشید.